Jak vytvořit životopis, který zaujme

Našli jste pracovní pozici, která je pro vás jako dělaná, ale nejste si jistí vašim životopisem? A tentokrát se vaše obavy netýkají vašich zkušeností, ale formy životopisu? Začněte s Canvou - online grafickým editorem, který nabízí stovky šablon, kam stačí jen zadat vaše údaje, ale zároveň není tak rozšířená, abyste ztratili na originalitě. 

Tak. Vybrali jste si v Canvě šablonu, ale jak to uchopit? S tím vám poradí Iveta Kutmanová - naše HR Manažeřka.

 

Nejprve se zamyslete nad strukturou svého CV a nezapomeňte na to, že jeho délka by neměla přesáhnout dvě A4.

Jako první z celého dokumentu uvidí personalista hlavičku životopisu (jméno, příjmení, fotografii a osobní údaje). Zde můžete popustit uzdu kreativitě.

 

Nezapomínejte však na dobrou čitelnost a přehlednost celého textu, aby se v něm personalistům lehce orientovalo.  

Vyberte si dobře čitelný font, nejlépe ze základních písem, která jsou v MS Word dostupná.

Zkuste vynechat klasický Times New Roman či Arial a použít třeba Calibri, Cambria nebo Georgia. Důležité je, aby bylo písmo dobře čitelné v celém textu.

Velikost volte dle celkového množství textu v životopisu a konkrétního fontu. Doporučujeme použít velikost 11-12 bodů na základní text, na nadpisy nebo do hlavičky můžete i větší.

obrazek

Využít můžete například linky pro oddělení jednotlivých sekcí v životopisu, obdélníky, rámečky, šipky atd. Vaše dovednosti můžete zkusit vyjádřit netradičně a použít k tomu třeba tabulku, škálu, známkování jako ve škole nebo hvězdičky jako v hotelu. K nadpisům přidejte piktogramy nebo připojte citát vystihující vaši osobnost. Ukažte životopisem, jací jste, a zkuste do něj zakomponovat svou osobnost, specifický koníček, cokoliv co vám pomůže se odlišit. Životopis slouží jako vaše osobní vizitka a dobře zpracovaný může znamenat vstupenku na pohovor. Vytvořený životopis posílejte personalistům ve formátu PDF, aby se písmo a grafika na různých počítačích nezobrazovaly odlišně.

Grafické odlišení vašeho životopisu by mělo být v souladu s hledanou pracovní pozicí. Pokud se ucházíte o administrativní pozici, míra kreativity nemusí být taková, jako když se hlásíte na místo marketingového pracovníka či grafika. V obou případech platí, že méně je někdy více.

 

Dobře čitelný text a obsah životopisu je vždy na prvním místě. Grafika by jej měla pouze vhodně doplňovat.Nebojte se užívat v nadpisech tučné písmo a barvy. 

co nedělat při tvorbě CV

Pokud se ale nehlásíte vyloženě na kreativní pozici grafika by měla být sice originální, ale decentní. Nepřežeňte to s množstvím grafických prvků, méně někdy znamená více. Nepoužívejte více jak dva druhy písma a držte se klasicky černého textu na bílém papíře.

 

Poslední položka, kterou byste neměli podcenit, je výběr správné fotografie. Není nutné mít na CV stejnou jako na občanském průkazu či pasu, můžete využít fotografii ze svého archivu, ale pozor na přehnané retuše, umělecké či tematicky zaměřené fotografie. Fotka by měla být profesionální, ostrá a aktuální. Při výběru věnujte pozornost kontrastu mezi vámi a pozadím, nejvíce vystupovat by měl váš obličej. Ten je to hlavní, proto se nehodí fotka celé postavy, ani takové, na které máte sluneční brýle.