Grafton: Zaměstnavatelé mění pohled na věk. Generace 50+ získává stále více pracovních příležitostí

Čeští zaměstnavatelé si začali uvědomovat přínos starších pracovníků. Podle aktuálního průzkumu personální agentury Grafton Recruitment zaměstnance ve věku 50+ aktivně nabírá plných 82 % firem. Roli přitom hraje nejen nedostatek kandidátů na trhu práce, ale v rostoucí míře i kvality, které tato generace přináší – zkušenosti, loajalita, stabilita.

Zájem o nové zaměstnance zůstává v ČR i nadále vysoký – podle průzkumu Grafton Recruitment aktuálně hledá nové pracovníky 83 % firem. Nejčastěji kvůli přirozené obměně zaměstnanců (41 %), třetina firem plánuje expanzi a 8 % reaguje na vysokou fluktuaci. V takové situaci roste význam každé dostupné pracovní síly – a generace 50+ nabízí spolehlivou a dříve často přehlíženou rezervu.

„Data našeho průzkumu ukazují na pozitivní trend – firmy si začínají více cenit zaměstnanců 50+. Nejde přitom jen o nutnost reagovat na demografický vývoj, ale i o strategické rozhodnutí. Starší pracovníci přinášejí do týmů stabilitu, zkušenosti a často i klíčové kompetence pro zvládání změn,“ říká Jitka Kouba, marketingová ředitelka Grafton Recruitment, s tím, že zaměstnanci ve věku 50 a více let jsou stále častěji vnímáni nejen jako zdroj odborného know-how, ale také jako stabilizační prvek týmů s přirozenou schopností vést mladší kolegy a podporovat kulturu sdílení. Oceňovaní jsou i pro svou pragmatickou povahu, schopnost zachovat klid v krizových situacích, nízkou fluktuaci a dlouhodobé uvažování.

Mezi sektory, které jsou zaměstnávání této věkové skupiny nejotevřenější, patří zejména obory bez vysoké fyzické zátěže. Stále častěji jde i o mezinárodní společnosti, které v souladu se svými ESG cíli podporují rozmanitost v týmech, a to včetně rozmanitosti věkové.

Není to ale úplně snadné
Přestože firmy deklarují větší otevřenost vůči starším generacím uchazečů, hledání práce pro ně stále úplně jednoduché není. Z průzkumu Grafton vyplývá, že jen 43 % respondentů z generace X a 51 % z generace Boomers označilo hledání zaměstnání za snadné či spíše snadné. „Tento výsledek bohužel ukazuje, že starší uchazeči stále narážejí na předsudky – například že nejsou dostatečně flexibilní, nezvládají moderní technologie nebo že jejich časové horizonty jsou krátké kvůli blížícímu se důchodu,“ říká Jitka Kouba.

50+ neznamená „na odchodu“
Názor, že kandidáti ve věku 50+ brzy odejdou do důchodu, a tudíž se firmám „nevyplatí“, je dle Jitky Kouby stále méně relevantní. Věk odchodu do důchodu se postupně prodlužuje, a řada lidí z této věkové skupiny tak má před sebou ještě 10–15 let aktivního pracovního života. Zatímco mladší zaměstnanci mění práci častěji, starší uchazeči obvykle hledají dlouhodobé a stabilní uplatnění. Zaměstnavatelé by se proto neměli ptát „Jak dlouho u nás zůstane?“, ale spíše „Jakou hodnotu může v čase přinést?“.

I další zmíněné předsudky lze snadno vyvrátit. „Z našeho průzkumu například vyplynulo, že lidé 50+ jsou často otevřenější změnám, než se obecně předpokládá – pokud jim dává smysl cíl a mají možnost se do změn aktivně zapojit, pak to rádi udělají. A to i pokud se jedná o přechod na nové technologie,“ říká Jitka Kouba.

Firmy mohou udělat víc
K oslovování zkušených kandidátů mohou firmy přispět změnou jazyka pracovních inzerátů, zdůrazněním vstřícnosti k různým věkovým skupinám a nabídkou flexibilních forem práce – například zkrácených úvazků nebo možnosti práce na dálku.

Rady pro uchazeče 50+?
„Zůstaňte otevření změnám, nebojte se ukázat svou hodnotu. Kombinace zkušeností, zralosti a ochoty učit se novému je na trhu práce stále žádanější. Postavte se ke své kariéře aktivně, ukažte, co firmám můžete přinést, a nenechte se odradit předsudky,“ uzavírá Jitka Kouba.

O průzkumu:
Do průzkumu se zapojilo 1 500 ekonomicky aktivních respondentů, kteří představují reprezentativní vzorek online populace ČR z hlediska věku, pohlaví, vzdělání a regionu. Výsledky jsou zaměřeny na zaměstnance a pracující na DPP či DPČ. Do průzkumu se dále zapojili zástupci 269 zaměstnavatelů z České republiky, zdrojem byla klientská databáze společnosti Grafton Recruitment. Vzorek zahrnuje zaměstnavatele ze všech krajů ČR, nejčastěji šlo o středně velké podniky do 500 zaměstnanců (71 %), následované velkými firmami s více než 500 zaměstnanci (25 %). Malé firmy do 25 zaměstnanců tvořily 4 % vzorku.