Propojení...

W1siziisijiwmtyvmdqvmtevmtuvnduvmzkvotg0l0zvdg9fzmluywxfr3jhznrvbl8ymdawedqymf9wef8xni5qcgcixsxbinailcj0ahvtyiisijiwmdb4mju0iyjdlfsiccisim9wdgltaxplil1d

Jak číst pracovní inzerát? Zn. i mezi řádky

Jak číst pracovní inzerát? Zn. i mezi řádky

Při procházení pracovních inzerátu je nejdůležitější odlišit ty seriózní od neseriózních. Nebudete tak ztrácet čas odpovídáním na irelevantní nabídky, které vás nakonec budou stát jen nervy a možná i peníze, které budete muset investovat do svého „kariérního postupu“. Podívejme se podrobně na podobu solidního inzerátu.

JAK MÁ SPRÁVNĚ VYPADAT PRACOVNÍ INZERÁT

Jméno společnosti

Vědět, pro koho budete pracovat, patří k těm nejzásadnějším informacím z pracovního inzerátu. Můžete si tak o firmě zjistit další informace; nejsnáze zadáním jména společnosti do internetového vyhledávače. Poznáte, na co se firma specializuje, jak je úspěšná a zaznamenáte i třeba zkušenosti bývalých zaměstnanců. To vše vám napoví, zda by se vám práce v této organizaci líbila. Můžete ale narazit i na inzeráty se změním: „Pro našeho klienta z oblasti strojírenství hledáme kandidáta na pozici vedoucího výroby.“ Jde o inzeráty personálních agentur, které vám jméno klienta, vašeho potenciálního zaměstnavatele, sdělí až na pohovoru v agentuře.

Název pozice a typ pracovního poměru

I když v dnešní době znějí názvy některých pracovních pozic jako z jiného světa (např. Facility Manager = údržbář), specifikace pracovní pozice je zásadní pro vaši orientaci mezi inzeráty. Řiďte se tedy pravidlem: čím konkrétnější, tím lepší. Z inzerátu by také mělo jasně vyplývat, zda jde o hlavní pracovní poměr (HPP) či práci na částečný úvazek, práci na DPP, DPČ nebo práci, která vyžaduje živnostenské oprávnění (ŽL). Podle typu pracovního poměru můžete filtrovat nabídky a vybírat opravdu jen takové, které jsou pro vás přijatelné a nestaví vás do nevýhodného  pracovně-právního postavení.

Požadované vzdělání, praxe a dovednosti

Pro identifikaci toho, zda má vůbec smysl na nabídku odpovídat, je potřeba znát požadavky potenciálního zaměstnavatele na vaše vzdělání a praxi. Není příliš obvyklé, že byste se jako absolventi přihlásili na pozici, kde je podmínka 5 let praxe, a v přijímacím řízení tak zazářili, že byste dostali výjimku a okamžitou nabídku zaměstnání. Odhadněte proto své šance reálně právě na základě požadavků v inzerátu. U nižších pozic, tzv. juniorských, se zaměstnavatel spokojí s kratší praxí a někdy preferuje absolventy, zatímco u vyšších pozic půjde obvykle o 2, 3 nebo 5 let praxe na  obdobné pozici včetně odpovídajícího vzdělání. Praxe je pak na úkor vzdělání jasně upřednostňována u vysoce specializovaných pozic typu programátor a obchodních pozic, jako je práce obchodního zástupce nebo Key account managera. Co se týče vzdělání, obvykle zaměstnavatelé požadují výuční list v oboru, středoškolské vzdělání (SŠ) nebo vysokoškolské vzdělání (VŠ), většinou ještě s doplněním požadovaného směru – humanitního, přírodovědeckého, technického aj. Některé pozice ale konkrétní vzdělání nepožadují a nahrazují nároky na praxi a tituly popisem dovedností a vlastností, kterými by měl zájemce o práci disponovat. Často jde o řidičský průkaz (ŘP), zdravotní průkaz pracovníka v potravinářství, znalost cizího jazyka nebo prosté hledání kandidáta, který „umí samostatně řešit problémy a zvládá stresové situace.“

Termín nástupu a benefity

Seriózní inzerát by vám měl vedle požadavků na vaší osobu nabídnout i něco na oplátku. Hovoříme o zaměstnaneckých benefitech, jako je nadstandardní délka dovolené, příspěvky na stravování nebo firemní automobil i pro soukromé účely. I v situaci, kdy vládne vysoká nezaměstnanost, je pěkné, pokud z inzerátu získáte dojem, že se firma o své zaměstnance stará a že i méně atraktivní mzdové ohodnocení je vyváženo jinými výhodami. Součástí inzerátu by mělo být i předpokládané datum nástupu. Nemusí jít přesně o 21. května 2015, ale postačí měsíc nebo kvartál pro orientaci (jaro 2015 atp.).

Kontakt na zaměstnavatele

Inzerát by měl být zakončen kontaktními údaji zaměstnavatele - odkaz na webové stránky společnosti společně s e-mailovou adresou nebo telefonním číslem na konkrétní osobu, na kterou se máte v případě zájmu obrátit (ředitel, vedoucí oddělení, personalista). Na základě těchto údajů si upravte svůj motivační dopis a adresujte ho přímo osobě, která ho bude číst.