stehovani za praci

Téměř dvě třetiny Čechů by odmítly stěhování za prací

Téměř dvě třetiny Čechů by odmítly stěhování za prací

Praha, 21. listopadu 2017​ - Ochota Čechů ke stěhování za prací klesá. Celých 65 % Čechů by k přestěhování nepřiměla ani zajímavější nabídka zaměstnání anebo lepší mzdové podmínky. Klesající tendenci má i chuť Čechů pracovat v zahraničí. Český pracovní trh jim již nabízí dostatek atraktivních pracovních příležitostí. Vyplývá to z průzkumu kandidátských preferencí personální agentury Grafton Recruitment.

„Klesající ochota Čechů ke stěhování za prací je logickým důsledkem snižující se nezaměstnanosti a růstu mezd. Za uplynulé 2 roky jde o pokles o celých 9 procentních bodů,“ uvedla Jitka Součková, marketingová manažerka Grafton Recruitment. Pokud se již rozhodnou se přestěhovat, pak je nejdůležitějším argumentem výše mzdy, nabídka zajímavější práce, ale také snaha zbavit se dlouhého dojíždění.

Do práce chtějí Češi cestovat maximálně 30 minut, pětina respondentů průzkumu však do zaměstnání cestuje déle. Zajímavé je, že právě délka dojíždění je hned druhým nejdůležitějším aspektem, o kterém Češi přemýšlejí při zvažování pracovní nabídky. Dlouhé cestování do práce dokáže vyvážit jen výraznější navýšení mzdy. „Například nabídka zaměstnání s dobou dojezdu 60 minut bude pro většinu lidí stejně atraktivní jako nabídka vzdálená 30 minut jen v případě, že nabízená mzda bude alespoň o pětinu vyšší,“ přiblížila Jitka Součková.

O 7 procentní bodů klesla od roku 2015 i ochota Čechů vycestovat za prací do ciziny. V letošním průzkumu vyjádřilo případnou ochotu k akceptaci pracovní nabídky v zahraničí 41 % Čechů. Hlavním motivačním faktorem jsou přitom finance, respektive možnost dostat za stejně náročnou práci lepší mzdu. Pro více než polovinu respondentů však práce v zahraničí představuje i příležitost naučit se cizí jazyk, třetina pak možnost vyzkoušet si život v cizí zemi.

„Mobilita Čechů je tradičně ve srovnání se západní Evropou nižší, a i když by s příchodem mladších generací na pracovní trh měla spíše růst, v souvislosti s dobrými příležitostmi nabízenými napříč celou Českou republikou naopak klesá,“ sdělila Jitka Součková. Dle ní budou do budoucna mladší ročníky ochotny cestovat více, ale jen mezi velkými městy. Uchazeči se budou snažit dostat zejména do Prahy.

Průzkum realizovala společnost Behaviolabs.com na vzorku 1 695 respondentů.

O Behavio

Behavio je technologický startup zaměřený na inovace ve výzkumu trhu. V týmu developerů, sociologů a ekonomů kombinuje behaviorální techniky analýzy lidského chování s pokročilou automatizací. Od roku 2016 tak pomáhá v rozhodování velkým společnostem, městům i vládním institucím.
Více informací na www.behaviolabs.com