Mzdy v IT narazily na strop, ubylo i benefitů. Vývoj v ČR kopíruje zahraničí
IT a telekomunikace léta patřily mezi vyvolené obory, kde si firmy zaměstnance přetahují a mzdy se dávají, jaké si kdo řekne. V roce 2022 se...
Praha, 21. května 2014
Dle statistik personální agentury Grafton Recruitment roste podíl absolventů českých vysokých škol, kteří již během studia realizovali praxi ve svém oboru. Meziročně se jedná o 8 % nárůst. Nahrávají tomu obavy z hledání kvalitního zaměstnání po ukončení studia. To je zároveň důvod, proč si absolventi hledají práci obvykle již před svými posledními prázdninami.
„Absolventi škol patří mezi ty uchazeče o zaměstnání, kteří shánějí práci poměrně obtížně. Šanci na získání dobrého zaměstnání zvyšuje praxe během studia, znalost cizích jazyků a dobrá informovanost,“ uvedla Jitka Součková, ze společnosti Grafton.
Podle analýz agentury Grafton si je této skutečnosti vědomo stále větší množství studentů. Buď těží z toho, že je už ve školách oslovují potenciální zaměstnavatelé, nebo sami ještě před ukončením studia firmám své služby nabízejí. „Zhruba v 75 % případů jsou v tomto směru studenti aktivní už během studia a většina z nich si hledá práci ještě před svými posledními prázdninami. V současné době tedy registrujeme značný nárůst zájmu absolventů o pracovní pozici. Ve srovnání s minulým měsícem je to třikrát více,“ říká Jitka Součková, ze společnosti Grafton.
Úřad práce evidoval k 30. dubnu letošního roku bezmála 575 000 nezaměstnaných. Podíl absolventů bez práce na celkovém počtu nezaměstnaných v České republice činí dlouhodobě více než 5 %. V současné době tak hledá práci přibližně 29 000 absolventů všech typů škol. Jejich počet přitom v posledních pěti letech stále roste, a to bez ohledu na typ školy. V případě vysokoškoláků se dokonce ve srovnání s rokem 2009 uvádí nárůst nezaměstnaných absolventů o 235 %.
Mezi nejžádanější profese dlouhodobě patří informatici, především programátoři a vývojáři, dále konstruktéři, procesní inženýři, technologové a techničtí odborníci na logistiku či obchodníci s technickými produkty. Z oblasti marketingu to jsou ještě vícejazyční uchazeči do center sdílených služeb a obecně vzato zkušení obchodní specialisté.
Zaměstnavatelé se shodují i na tom, že spektrum studijních oborů dnes více méně pokrývá jejich poptávku po daných profesích, nedostatek vidí pouze ve schopnostech absolventů uplatnit teoretické znalosti v praxi. Zároveň u nich postrádají i dostatečnou jazykovou vybavenost. Přitom i na technických pozicích je dnes už angličtina naprostým standardem a znalost druhého jazyka znamená velkou výhodu.
Co tedy odborníci radí absolventům, kterým se nedaří sehnat práci? Jitka Součková z agentury Grafton říká: „Slevte ze svých požadavků a zaměřte svoji pozornost na menší společnosti. Naučte se další jazyk, absolvujte rozvojové kurzy, využijte neplacených stáží. A rozhodně nečekejte na nabídky pozic. Oslovte napřímo firmy, pošlete jim své strukturované CV s dobře vypracovaným motivačním dopisem.“